# 38 – Christine – België

31 Jan
Ik ben Christine en mama van 3 kindjes.
Bij mijn eerste kindje ben ik in het ziekenhuis bevallen en is mij serum en epidurale opgedrongen, ben ik geknipt, baby maar even op de buik gehad, navelstreng direct over geknipt enz… Toen wist ik niet beter.
Toen ik in verwachting was van mijn tweede kindje wilde graag mijn moeder ook bij de bevalling aanwezig zijn. Na zelf 5 kinderen gebaard te hebben wou ze zelf eens zien hoe het geboren word. Ik en mijn man vonden dit ok. Maar het ziekenhuis vond dit niet ok en het mocht niet.
In de 8ste maand ben ik dan beginnen surfen op het net achter info. Toen kwam ik uit bij thuisbevallingen, meer over gelezen, en uiteindelijk een goede vroedvrouw gevonden. Het plan was thuis bevallen. Spijtig genoeg gooide meconium roet in het eten. Dus dan zijn we naar een ander ziekenhuis getrokken waar mijn moeder erbij mocht zijn. Hier ben ik volledig natuurlijk bevallen. Enige nadelen: mijn vroedvrouw mocht de bevalling niet verder doen, ik had zeer goede persweeën op mijn zij en de gynaecoloog zei dat ik nu op de bevallingstafel moest gaan liggen. Ik wilde dat niet want ik had al persdrang en lag goed zo. Op aandringen van de gynaecoloog toch op de tafel geklommen. Toen ontdekte ik dat ik plots geen persweeën meer had. Ik heb een uur geperst zoals bij de eerste waarbij de vroedvrouw net als bij de eerste op mijn buik mee duwde. Gevolg: scheurtje. Baby maar even vast mogen houden, navelstreng direct over geknipt en ze waren er weer mee lopen het kamertje erlangs zoals bij de eerste.
Bij de derde wilde ik dit allemaal niet meer. Dus weer het plan van thuis te bevallen en hopen dat het dit keer zou lukken. Ik had weer pech. Terug meconium. Ik wilde per se dat mijn vroedvrouw de bevalling mocht doen want ik heb dat heel erg gevonden bij de tweede, dat er een vreemde man tussen mijn benen stond, en ik wilde in de houding bevallen dat ik zelf wilde. Dus had mijn vroedvrouw terug gebeld naar het ziekenhuis waar ik van de tweede ben bevallen. Zij had mijn wensen gezegd en zij kreeg als antwoord dat dat niet ging…
Ik was heel teleurgesteld en mijn vroedvrouw heeft dan naar haar gynaecoloog gebeld die in een ziekenhuis in Antwerpen werkt. Daar mocht ik wel mijn goesting doen. Wij hebben een uur gereden naar dat ziekenhuis. De pech was dat mijn weeën niet vlotte dus er zat niets anders op dan serum te nemen. Maar mijn vroedvrouw mocht de bevalling niet verder doen als ik epidurale nam. Ik kon wel janken. Ik heb dat een half uur uitgehouden tot een andere vroedvrouw zei dat mijn vroedvrouw de bevalling mocht verder doen als ik epidurale nam. Dus epidurale genomen, nog een half uur op moeten wachten.
Uiteindelijk ben ik bevallen op handen en knieën en was ze na 18 min persen geboren. Een heel verschil met een uur. Niets gescheurd en ze was de zwaarste van de 3. De navelstreng is mooi uitgeklopt en dan pas doorgeknipt en ik heb ze onmiddelijk mogen aanleggen aan de borst. Ze is daarna gemeten en gewogen bij mij op bed door mijn vroedvrouw. Ik heb zelf kunnen voelen aan de navelstreng die klopte 🙂
Enige minpuntje vond ik dat de kinderarts het tongriempje niet heeft gecontroleerd. Wij hebben een uur kunnen wachten op de kinderarts want mijn man wou net het papier tekenen om op eigen risico naar huis te vertrekken toen ze binnen kwam. Alles heeft ze na gekeken behalve dat. Na 2,5 week met pijn te voeden zijn we achter het probleem gekomen. Ik heb eigenlijk bij de derde een thuisbevalling in het ziekenhuis gehad :-). Zo zou het moeten vind ik.
Bij de tweede had ik problemen met aanleggen en er is toen niemand komen helpen. Ik vond dat uurtje rijden wel de moeite. Het is spijtig en zou normaal niet mogen maar als ik bij de eerste wist wat ik nu weet zou ik het bij de eerste ook zo gedaan hebben, en bij de tweede ook.
Laisser un commentaire

