Bloem – België: tweede zwangerschap

5 Fév

Een jaar later was ik terug zwanger. Ook deze keer heb ik me laten begeleiden door een super vroedvrouw E. De maandelijkse afspraken met haar waren telkens weer om naar uit te kijken.

Ik wou heel graag thuis bevallen, maar mijn man was toch geruster in het ziekenhuis dus zou E de bevalling in het ziekenhuis doen. Dat zag ik volledig zitten.
Het werd een korte, vlotte, maar oh zo mooie onderwaterbevalling!

Ik was al een maand thuis en had al 4 cm ontsluiting toen op 25/1 om 17u30 mijn water brak. De weeën waren al meteen heel heftig en om de 3 minuten!
We zijn toen naar het ziekenhuis gereden waar E ons al stond op te wachten in een prachtige kamer met een groot bad. Daar aangekomen om 18u30 had ik al 7 cm ontsluiting en de weeën waren heel heftig!

E had het bad al laten vollopen. Eerst wou ik er niet in, maar was blij dat ik dan toch in was geraakt. Heerlijk! Even terug ontspannen en op adem komen. Al meteen kreeg ik persdrang en ik mocht persen in het bad. Niet 3 keer in 1 wee, gewoon hoe ik het aanvoelde! E keek enkel toe en zag dat het goed ging. Na enkele persweeën was het hoofdje er. Dat heeft er zelfs even uitgestoken terwijl we rustig wachtten op de volgende wee. Na die wee hielp E met de schoudertjes en zei dat ik onze dochter er zelf mocht uithalen, zooooo heerlijk en mooi! Daar was ze dan, ze was precies hoe ik me haar had voorgesteld! En ze dronk meteen aan de borst alsof ze nooit anders gedaan had.

E liet de navelstreng ook rustig uitkloppen zodat ons meisje nog alle nodige stoffen en stamcellen kreeg. Het ging allemaal heel rustig.

Dit was zo een mooie ervaring en zo anders dan een bevalling met een gynaecoloog. Het ging allemaal op mijn tempo en alles werd eerst met ons besproken voor er iets zo maar standaard gedaan werd. Ik had het oergevoel dat ik het volledig zelf gedaan heb, heerlijk. Het water was heel rustgevend en ontspannend en het was een gezellig team, enkel mijn man, de vroedvrouwen en ik, fantastisch!

Vrouwen die niet weten dat je beroep kan doen op een zelfstandige vroedvrouw das jammer en hopelijk komt dat in de toekomst meer en meer op, maar vrouwen die het wel weten en er geen gebruik van maken hebben ongelijk! Echt! Het is zo een geweldige steun en een vertrouwd gevoel om zo een intieme gebeurrtenis door iemand te laten begeleiden die je kent en je respecteert en waar je je goed bij voelt én die opkomt voor jou. Een echte aanrader voor alle zwangere vrouwen!

Bloem, België

Laisser un commentaire

