De thuisbevalling van Hanne – België

10 Fév

Al in het prille begin wist ik wat ik wilde : een thuisbevalling !
Ik zou er alles voor over hebben om een ziekenhuisbevalling uit te sluiten. Al de verhalen errond, al de vreemde mensen rondom je die je vertellen wat je moet doen en vooral wat je niet mag doen, het pushen voor een epidurale, neen hoor, niet voor mij.
Een thuisbevalling die werd uitgevoerd op eigen kracht, met mensen rondom me die ik vertrouwde, dat wilde ik.

Doorheen mijn hele zwangerschap werd ik begeleid door mijn eigen zus, die zelfstandig vroedvrouw was, en door nog een extern team van zelfstandige vroedvrouwen.
Ook koos ik voor een gynaecoloog die mij niet veroordeelde voor mijn keuze, integendeel, ik kreeg steun langs vele kanten.

En toen was het zover. De weeën startten om 6u ’s ochtends na een heerlijke nachtrust, waarna ik na een paar uurtjes werd bijgestaan door mijn hoogstpersoonlijke vroedvrouw.
Alles kon verlopen volgens mijn ritme en ik kon mij concentreren op mijn gevoelens. Niets moest, alles mocht.
Een zwembad werd in het midden van de eetkamer geplaatst waarna ik werkelijk nog kon ontspannen tussen de weeën door en half in een trancetoestand.
Zowel mijn man als mijn zus deden hun uiterste best om het mij zo comfortabel mogelijk te maken in deze toestand.
Na acht uur weeën opvangen werd mij verteld dat ik enkel het laatste stukje baarmoederhals nog moest wegwerken en daarna zou het “echte” werk beginnen.
Als ik op mijn knieën zou gaan zitten zou dit sneller vooruit gaan, en ook dit was correct.
Plots kwamen er oerkrachten naar boven waarvan ik zelfs geen idee had vanwaar deze kwamen.
Heel helder in mijn hoofd en enorm geconcentreerd begon ik aan mijn persweeën en ook dit mocht ik op mijn eigen tempo aangaan.
Volledig in het midden van mijn zwembadje op mijn knieën heb ik mijn zoontje uit mij genomen en mijn bevalling afgerond zonder extra handen en hulpmiddelen.
Ik werd in de zetel gelegd met Siebe aan de borst en onmiddellijk sloeg de verliefdheid toe !

Als er één ding is uit heel mijn leven wat ik nog eens zou mogen overdoen zeg ik resoluut : mijn bevalling !
Een zuivere bevalling zoals ik ze had gedroomd.

Ik hoop dat vrouwen beseffen dat we extra krachten meekrijgen om ons door deze moeilijke uren te loodsen, en dat anderen deze mooie krachten ook zelf mogen ervaren op hun eigen ritme.

Hanne

België

2 Réponses to “De thuisbevalling van Hanne – België”

  1. Joke 10 février 2013 à 1 h 06 min #

    Heerlijk verhaal!! Ik kan ook iedereen een zelfstandige vroedvrouw aanbevelen!

  2. Jasmijn 10 février 2013 à 14 h 04 min #

    Zo mooi!

Laisser un commentaire

